90 procent av svensk nyhetsmedia är borgerlig


I tidningar som Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen framställs Mona Sahlin negativt 18 gånger på förstasidorna, motsvarande siffra för Fredrik Reinfeldt är fem. Reinfeldt framställs positivt på tolv förstasidor, Sahlin på tre. I Ekots granskning av ett års artiklar och inslag är de med negativ publicitet 33 procent för Sahlin mot 16 procent för Reinfeldt.

Expressen fortsätter att kombinera smutskastningskampanjen mot Sahlin och opinionsmätningar på nyhetsplats för att skapa den negativa spiralen föra Mona Sahlin och Socialdemokratin. Detta är borgerlig medias ettriga kampanj under 2010 för att framställa den kvinnliga partiledaren Sahlin som osäker, omdömeslös och misslyckad. Borgerlig media beskriver inte den folkliga opinionen på nyhetsplats, man skapar den där.

Dagligen läser jag i tidningarna om Mona Sahlins misstag och underläge; hur förtroendesiffror ständigt rasar, hur inte ens männen i hennes eget parti stöttar henne. Expressen hade till och med mage att häromdagen köra ”Tobleroneaffären” en gång till.
 Expressen påstår att de ”granskar” denna 15 år gamla historia, men inget nytt kommer fram. Den så kallade nyhetsredaktionen lyckas dock påminna läsaren om att Sahlin är en slarver och skurk. Varför saknas denna motsvarande ”granskning” av Fredrik Reinfeldts och Carl Bildts trixande med sina barnflickor? Vi väntar fortfarande på att medierna ska intressera sig för Bildts roll i Lundin Oil, och anklagelserna mot företaget om medansvar för folkrättsbrott i Sudan.

Eller turerna i förre arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorins sexköp för den delen.

Enligt opinionsmätningarna verkar det vara kört för de rödgröna. Men opinionen har svängt fram och tillbaka ända från år 2006 pch fram till i år har de rödgröna haft överlägsen majoritet. Opininonsmätningarna har lurat folk förr exempelvis spåddes en överlägsen borgerlig seger i riksdagsvalet 1968 men i själva verket blev det en överlägsen seger för socialdemokraterna. I valet år 2006 sades att alliansen skulle vinna med 7 procentenheter över de rödgröna. I verkligheten blev det 2 procent. Man kan vilseleda mycket med statistik och siffror. Dessa tidningar presenterar alltså positiva opinionsmätningar för alliansen redan på förstasidan, medan negativa göms inne i tidningen. När Mona Sahlin totaldominerar och kör över Fredrik Reinfeldt i debatter och dueller framställs dock Reinfeldt som den vinnande medan Sahlin framställs som osammanhängande, inkonsekvent och mindre verbalt begåvad. Det är medias kampanj för den borgerliga alliansen.

Några blöjor och en chokladbit köpt med fel kontokort... För helvete folk. Vill ni ha sänkt skatt för en liten andel höginkomsttagare på bekostnad av välfärden?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0